ALIMENTAȚIA MAMEI CARE ALĂPTEAZĂ

Alăptatul aduce cu sine iubirea, ca un dar neprețuit pentru copilul tău.

ALIMENTAȚIA MAMEI CARE ALĂPTEAZĂ

ALIMENTAȚIA MAMEI CARE ALĂPTEAZĂ

educatie-medicala-pediatru-sibiu-04

”Ce trebuie să mănânc ca să am lapte de calitate? Cât? Ce cantitate de lichide trebuie să beau? Cum să fac să prelungesc cât mai mult alăptarea la sân?” – în perioada asta, toate ne întrebăm…

Sânul este un filtru viu și nu o barieră!

După cum v-am spus, laptele de mamă se produce exclusiv prin mecanism hormonal. Rezultă că dieta nu are un impact hotărâtor asupra lactației. Alimentația mamei influențează în mică măsură calitatea și cantitatea laptelui.

Totuși, există câteva repere, unanim acceptate de medicii pediatri, pe care doresc să vi le împărtășesc și vouă:

  • Să aveți un regim alimentar echilibrat, cu un surplus de 300-400 calorii/zi; nu mâncați, nu beți exagerat; un surplus de alimente proaspete, bogate în vitamine, săruri și calorii. De ce? Pentru un lapte bogat în nutrimente și pentru acoperirea pierderilor organismului matern prin secreția lactată. De fapt, cam asta este tot ce vă trebuie. Organismul vă dă semnale clare despre ce necesități are! Învățați să vă recunoașteți nevoile și nu poftele!
  • Ca o conduită generală, vă recomand să mâncați zilnic un ou sau măcar un gălbenuș (este cea mai sigură sursă de proteine animale de calitate superioară); carne (nu prea multă); brânzeturi și lactate (evitați laptele de vacă) ; fructe și legume proaspete, sucuri naturale, cereale integrale, fructe oleaginoase ( nuci, migdale, cocos, dovleac, floarea soarelui, semințe de pin, susan-dacă nu aveți alergie la ele). Mierea de albine este îndulcitorul preferat.
  • Ce cantitate? Ce înseamnă echilibrat? Până vă săturați și simțiți confort digestiv. Asta înseamnă echilibrat!
  • Ca formă de preparare: ciorbițe, tocănițe, budinci, sufleuri, prăjituri făcute în casă, salate de fructe sau legume; preparate la cuptor, grătar, în casă, cât mai simplu și mai proaspăt. Evitați compotul, siropurile fierte și gemul/dulceața (sunt doar ”fructe moarte” cu prea mult zahăr).
  • Combinații bune: carne + salată; lactate+cereale; brânzeturi + fructe/legume; prăjituri ușoare cu fructe; ouă +legume/brânzeturi.
  • Alimente de evitat: cele cu potenial alergen puternic ( în special laptele de vacă în exces); cele cu potențial de intoxicare (alimente îndelung conservate, cu E-uri, sintetice, pește de crescătorie); cele cu potențial sedativ; alimente exotice (tip fructe de mare); conserve; mâncăruri grele (afumături, fast food și junf food); condimente tip muștar; stimulente (băuturi energizante sau cafea, alcool, tutun), etc.
  • Nu există scheme fixe de alimentație a mamei care alăptează! Instituirea de regimuri rigide , mai mult sau mai puțin justificate, crează stress suplimentar și favorizează instalarea hipogalactiei. Evitați meniurile prea complexe și elaborate, cu multe ingrediente – vă pot provoca intoleranțe și disconfort digestiv, vouă și bebelușului.
  • Nu se folosesc regimuri disociate / cure de slăbire / ajustări de calorii / artificii alimentare de tipul îndulcitorilor, sucuri de plante exotice, etc.
  • Indicații speciale: sunt la cei cu teren atopic familial, situații specifice legate de boli sau malformații ale nou-născutului, boli cronice ale mamei (diabet ),etc. Restricțiile alimentare și dietele speciale se stabilesc

Câteva cuvinte legate de alergii… Într-o lume tot mai poluată, în care nici alimentația nu mai este naturală, ne confruntăm pe plan mondial cu o recrudescență extraordinară a bolilor alergice. 40% din populația lumii este alergică. Foarte mult!  5-6 % din sugari sunt alergici la proteinele din laptele de vacă. 25% din sugari au deja, din primul an de viață, manifestări alergice sau o boală atopică diagnosticată.

Ca urmare, dragi mămici care alăptați, aveți grijă ce mâncați voi și copilul. Investiți în calitatea alimentației, atât în timpul sarcinii și alăptării, cât și de-a lungul întregii voastre vieți, dacă vreți să vă păstrați sănătatea.Citiți cu atenție etichetele produselor pe care le cumpărați și evitați pe cele ce au exces de culoare, conservanți,  amelioratori de gust, produse cu E-uri, îndelung conservate.

 

Știați că...în țările cu tradiție în cultivarea piperului, acesta se folosește ca stimulent natural al secreției lactate? Piperul roșu este considerat  un ” încălzitor” de tip yang în dietele ayurvedice, obligatoriu de administrat la mamele care alăptează.

Cum să asigurăm o bună lactație

Mecanismele care intervin în producția de lapte de mamă sunt extrem de complexe, depinzând și de factori genetici ( cam cât lapte au avut mama și bunica și cam cât timp au alăptat, dacă au fost sănătoase și s-au menajat, cam la fel va avea și fiica/respectiv nepoata lor); vârsta și starea de sănătate a mamei; factori placentari endocrini (integritatea și funcția placentei ); paritatea ( la prima naștere se declanșează furia laptelui cu o întârziere de până la 4-5 zile); felul nașterii (nașterile laborioase lasă mama epuizată și pot întârzia sau scade secreția lactată, de obicei, doar temporar). Astea sunt circumstanțe asupra cărora, influența voastră este evident redusă.

Dar, hai să vedem ce puteți face voi, dragi mame, pentru o mai bună lactație:

  • In primul rând o igienă corporală perfectă, cu băi zilnice ( săruri de baie, aromoterapie, meloterapie, folosirea unor cosmetice de bună calitate...Răsfățați-vă Doamnelor, chiar dacă o faceți 15 minute/zi! Plăcerea unei mici relaxări vă aduce lapte în sân!
  • Faceți toaleta sânilor înainte și după alăptat. Practicați un masaj corporal general și al sânilor aproape zilnic; purtați un sutien adecvat și haine comode.
  • Alăptatul este cu siguranță obositor după o sarcină și o naștere…cu copilul care ne scoală cam de 2-3 ori/noapte… Respectarea odihnei prin somn nu se prea poate face în această perioadă dificilă și solicitantă; ca urmare, alegeți repausul la pat, care ajută mai mult decât somnul. Fiți leneșe și relaxate, iar energia economisită astfel, se va transforma cu siguranță în lapte!
  • Faceți plimbări lungi, pe jos, și eventual exerciții fizice de întreținere și înviorare, toate în aer liber, funcție de toleranța și rezistența fizică a fiecăreia dintre voi, fără însă a vă obosi sau suprasolicita excesiv. Lumina și aerul curat ne hrănește pe toți!
  • Asigurați-vă un mediu familial sigur și liniștit, fără conflicte și surmenaj casnic, pentru că grijile și tensiunea psihică prelungite scad secrețía lactată. Studiul academic și eforturile intelectuale în această perioadă solicitantă, nu sunt indicate. Implicați tatăl în toate aceste activități! Cereți ajutorul celorlalți membri din familie, mai ales pentru treburile casnice. Evitați prea multe vizite și socializare – obosesc!
  • Nu folosiți nici un fel de remedii, medicamente, stimulente ale secreției lactate, fără sfat medical pediatric specializat! Acestea se transmit prin lapte și vă pot afecta sănătatea voastră și a copilului vostru.

În concluzie, ce trebuie să respectați?!

O alimentație de calitate, echilibrată, fără prea multe restricții; păstrați igiena camerei copilului și igiena personală strictă; repaus suficient; exerciții fizice moderate; mediu familial echilibrat; evitarea noxelor, toxicelor, medicamentelor și vitaminelor fără rost.

Va urma

Articole similare

educatie-medicala-pediatru-sibiu-10

CU BEBE LA ”Spa”. MASAJUL

Data publicarii: 2018-03-13 Publicat in Categorie: Nou-nascut si sugar
poza-19-oct-2017

CU BEBE LA ”Spa” BAIA GENERALĂ

Data publicarii: 2018-02-19 Publicat in Categorie: Nou-nascut si sugar
poza-15-oct-2017

CU BEBE LA ”Spa”! BAIA PARȚIALĂ

Data publicarii: 2018-02-03 Publicat in Categorie: Nou-nascut si sugar
lapte-la-beberon

HRĂNIREA CU BIBERONUL

Data publicarii: 2017-01-22 Publicat in Categorie: Nou-nascut si sugar

Medic Primar interne - PEDIATRIE

Ambulatoriu de specialitate

Lămurim ce e neclar! Dărâmăm ” mituri populare” despre sănătate și boală la copil! Discutăm despre prevenirea bolii, semne de alarmă și agravare , imunitate, sensibilități familiale.

Detalii