AUTODIVERSIFICAREA. (BLW) 1

” Nu încerca niciodată să forțezi lucrurile. Nu face niciodată mai mult decât este cu adevărat necesar”

AUTODIVERSIFICAREA. (BLW) 1

AUTODIVERSIFICAREA (BLW) 1

mancarea-copii

Definirea termenilor:

Diversificarea alimentației la sugar presupune introducerea treptată a alimentelor solide și lichide, altele decît laptele; presupune aspectul alimentar( ce dăm, la ce vârstă și în ce combinații de alimente), modul de hrănire funcție de capacitatea neuromotorie de moment a sugarului ( pireu, granulații grosiere, bucăți / în biberon, cu ligurița sau mușcând direct din alimentul solid), orarul meselor.

Autoalimentația înseamnă a te hrăni de unul singur, independent, folosind mâna sau vesela.

Autodiversificarea  înseamnă a permite sugarului să aleagă singur ce, cât și când mănâncă, fără nici o influență exterioară.

 N.B. După cum ați sesizat, diversificarea alimentației este un termen generic care cuprinde și autodiversificarea. Un pediatru responsabil încurajează orice fel de bune achiziții neuromotorii, la orice vârstă.

 

Contextul:

De la 8-9 luni sugarul vostru devine mai pretențios, are apetit capricios, nu mai mănâncă orice, oricând vrem noi. Are preferințe culinare, opțiuni de sărat sau dulce, uneori refuză alimente pe care le primea cu plăcere, înainte. Este un lucru pozitiv, este evoluție, nu motiv de îngrijorare. Pur și simplu experimentează.

Formați rutine și ritualuri pentru sugar și copilul mic! Vouă, părinților, vă va fi mai ușor să vă organizați ziua, iar copilul foarte mic, care evoluează într-un mediu stabil și previzibil – paradoxal – dar se pare că reacționează mult mai bine la schimbări și stress de orice fel. De exemplu:

Ritualul mesei:

De ce ritualul mesei?Tocmai pentru a se putea deprinde cu mâncatul; care este un act suficient de complex pentru el, ce include funcții neuromotorii ( de apucare a alimentului, ingerare, mestecare), senzoriale( de gust și miros), psihologice (legate de plăcerea sau neplăcerea experimentării). Mediul ambiental trebuie să fie neutru și liniștit, fără multe persoane și zgomot, pentru că nu-și poate fixa atenția asupra mai multor stimuli mai mult de câteva secunde, deodată, adică nu are dezvoltată atenția distributivă. Nu face față, devine iritat, obosește și nu mai vrea să mănânce. Nu-i dați mai mult decât poate duce! Aduceți neprevăzutul în viața lui în porții mici, ca să nu-l obosească și să nu-l sperie.

Metoda pentru 9-24 luni:

E bine să îl hrănim din aceleași vase, cănițe, linguriță specială, toate viu colorate și doar ale lui. E indicat ca masa să se desfășoare în aceeași cameră, în scaunul lui special.E bine să aibă toate cele menționate la îndemână, pentru a putea face alegeri, atunci când este suficient de matur neuromotor.

Pe măsuță trebuie să fie bolul din care îi dăm noi în guriță ( componenta de diversificare controlată) și alături ,sau în fața lui, alimentele pe care bolul le conține, în starea lor cât mai naturală, pentru a le gusta ( componenta de autodiversificare). Verbalizați tot ce faceți în timpul mesei, pentru ca bebele să facă legătura între aliment și denumirea lui. Gustați și voi din toate.Fără bune maniere la masă! Copilul de 1-3 ani nu are nevoie de bune maniere.

Faceți mesele plăcute și distractive. Serviți alimentele în porții mici. Dacă mai vrea plânge și primește. Meniu simplu, proaspăt, neelaborat culinar,păstrând cât mai mult gustul natural și nepervertit al alimentului. Optați pentru diversitate săptâmânală, nu la aceeași masă.

Organismul sugarului este inteligent și își cunoaște foarte bine nevoile de hrană. Știe exact ce și cât îi trebuie, ca să se dezvolte armonios. Exemple: se scoală de foame, recunoaște setea, varsă surplusul, plânge dacă vrea mai mult. Observați-l și învățați să-l cunoașteți. Forțarea copilului să mănânce când nu mai vrea este considerată agresiune și poate duce în timp la pervertirea apetitului și apariția tulburărilor de alimentație. Toți oamenii au variații zilnice de apetit, cantitate, preferințe și alte capricii legate de alimentație.

Mesajul meu 1:

Nu fiți radicali! Împletiți metodele și fiți creativi. Asta este abordarea mea: împletirea diversificării controlate ce asigură toate nutrimentele necesare copilului vostru, aflat în perioadă de creștere accelerată și autoalimentarea, care asigură familiarizarea cu alimentele din care meniul este alcătuit, în stare cât mai naturală.

Mesajul meu 2:

Nu faceți experimente pe seama copilului vostru.Autodiversificarea favorizează monoalimentația, iar aceasta poate duce rapid, insidios și aproape pe neobservate la carențe nutriționale .Odată instalate ele au impact, pe termen lung, asupra întregului organism, asupra inteligenței și comportamentului copilului vostru. Iată, pentru voi, câteva din semnele și simptomele de alarmă:

Sugarul subalimentat este de obicei agitat, mai ales la masă, pentru că a fost forțat; doarme puțin, pentru că îi e de fapt foame; bea foarte mult ceai; este constipat; uneori poate avea o falsă diaree care se numește ”diaree de foame”, ca urmare a greșelilor alimentare. E uscat și slab, nu crește în greutate. Are frecvent semne de rahitism și anemie.

Sugarul supraalimentat  este copilul care mănâncă prea mult sau prea des; este sugarul care îngurjitează prea multe lichide ( mai ales lapte praf). Este victima greșelilor alimentare. Crește în greutate prea mult, are diaree sau constipație, vărsături ” din senin”, colici până târziu; e un bebe mare și ”pufos”, palid, năzuros datorită disconfortului digestiv,  transpirat și încet în achiziții neuromotorii.

Mesajul meu 3:

În împărăția plăcerilor lumești, a mânca este printre preferate. Este o trebuință adânc înrădăcinată, profundă și naturală. N-o pervertiți. Zău că e în ordine să faceți din masa copilului mic un prilej de relaxare și plăcere!…Trebuie doar să aveți grijă să primească tot ceea ce are nevoie pentru o dezvoltate armonioasă și pentru întărirea sănătății lui. Păstrați un echilibru! El alege din ce îi puneți voi în față. Ca urmare, dați-i prilejul să aleagă singur ce vrea și strecurați-i voi în gură, ceea ce credeți că e necesar.

Va urma

Sfatul pediatrului specialist este esențial în probleme de imunitate, alergie, nutriție, carențe de creștere, tulburări funcționale digestive, mici nereguli și atipii la copilul aparent sănătos, dar absolut obligatoriu în caz de boală, la copilul de orice vârstă.

Articole similare

foto-copii-pediatrie-sibiu-13

CONVULSIILE FEBRILE LA COPIL

Data publicarii: 2019-11-19 Publicat in Categorie: Copilul Bolnav, Copilul Sanatos
poza-23-oct-2017

STAREA DE PURTĂTOR SĂNĂTOS DE MICROB

Data publicarii: 2018-01-19 Publicat in Categorie: Copilul Sanatos
blog-copilul-sanatos-la-doctor

CUM RECUNOAȘTEM DISBIOZA COPILULUI NOSTRU?!

Data publicarii: 2017-07-06 Publicat in Categorie: Copilul Bolnav, Copilul Sanatos

Medic Primar interne - PEDIATRIE

Ambulatoriu de specialitate

Lămurim ce e neclar! Dărâmăm ” mituri populare” despre sănătate și boală la copil! Discutăm despre prevenirea bolii, semne de alarmă și agravare , imunitate, sensibilități familiale.

Detalii